A+ R A-

Recenzije

Za zdrav način života (Iz recenzije Mirka Zlokića)

E-mail Ispis PDF

Iako Stanić po vokaciji nije znanstvenik, niti autor iza koga stoje poznata djela, ovaj ga rad svrstava među one pisce koji pokušavaju djelovati sa stručno-teorijskih pozicija u promišljanju tema i dilema modernoga društva i vremena. Vidi se to po odabiru naslova uvrštenih u ovu knjigu, kao i po načinu ekspliciranja određenih područja koja se nalaze u optici njegovog književnog i stručno-teorijskog promatranja.

Veći dio knjige bavi se graničnim ljudskim aktivnostima koje se kreću u rasponu od pozitivnog ka negativnom i obrnuto. Na toj skali raspoređeno je sve što zaokuplja čovjeka kao najsavršenije živo biće na našem planetu, bilo da je riječ o prirodnim i društvenim fenomenima ili pojavama i pojmovima sa kojima se svakodnevno susrećemo. Sve se to odvija i događa u pozitivnom ili negativnom obliku i kontekstu, kao racio ili kao njegova negacija.

Mirko Zlokić

Knjiga MUDROST ŽIVLJENJA, „Štamparija Fojnica“, Fojnica, 2008. godine (Iz recenzije Ratka Dobrića)

E-mail Ispis PDF

Znanjem protiv loših navika i ovisnosti (Iz recenzije Ratka Dobrića)

Područje suvremene književnosti otvoreno je za svakovrsne eksperimente koji donose djela što se po tematici i sadržaju ne mogu, bez ostatka, svrstati niti u jedan od poznatih književnih žanrova. Pogotovo se to može reći za prozno stvaralaštvo, koje je u drugoj polovici prošloga i početkom ovoga stoljeća doživjelo značajne promjene. Osim novih tema, u proznoj književnosti pojavili su se autori koji sve više napuštaju okoštalu formu klasičnog romana, priče ili novele, pišući na način koji je blizak intimnoj, ekspresivnoj i bilježničkoj literaturi.

Takva je i proza pod naslovom Mudrost življenja koja mi je ponuđena na čitanje i recenziranje. Riječ je o djelu sastavljenom od četiri cjeline (poglavlja), koje su povezane autorskom namjerom da se registriraju određene stvari iz svakodnevnoga života, te da se iste uobliče u kraće prozne oglede i zapise, sa konkretnim i jasnim porukama. Treba reći da se u tome i uspjelo. Napisano štivo funkcionira kao kompaktna literarna cjelina koja će, uvjeren sam, izazvati određenu pažnju pasioniranih čitatelja, kao i onih koji prate našu aktualnu književnu produkciju.

Ratko Dobrić

Ljubav u pjesničkom vrtu Ante Stanića (Iz recenzije Ive Mije Andrića)

E-mail Ispis PDF

Ljubav je izvor sreće, vrhunac doživljaja, savršenstvo opijenosti daha i tijela, cilj kojem teži, životni smisao u besmislu zbilje, istina o dobru i ponor koji nas vuče na samo dno života. Od ljubavi se raste i razvija, bez ljubavi se suši i propada. Ljubav je ključ koji otvara vrata što u raj vode, jednako koliko je njezina negacija ključ za vrata pakla.

Pjesnik to najbolje znade i zato nam ljubav servira u pjesmi, ne ostvljajući nam prostor niti mogućnost za tugu i pojavu zla. On to zlo pjesmom sasijeca u samome korijenu. Otuda poeziju Ante Stanića treba razumjeti i prihvatiti kao lijepu mogućnost za vraćanje osmijeha na naša lica i radosti u naša srca. I za skidanje maske satkane od briga i nezadovoljstva kojega mnogi nose umjesto osmijeha.

Ivo Mijo Andrić

Knjiga STOTINU I JEDNA PJESMA, „Štamparija Fojnica“, Fojnica, 2008. godine

E-mail Ispis PDF

Pjesnički tkalački stan Ante Stanića (Iz recenzije Admirala Mahića)

Anto Stanić nam uspijeva ovako stvarno govoriti jer je pjesnik koji se ne stidi sebe, ne bježi od livadskog šarenila misli koje mu pridolaze, i on zapisuje sve što misli da je značajno za reći. On je istinski pjesnik svih sadržaja čovječjeg iskustva. Jer on je roditelj svom čitaocu, i on prenosi sve što mu treba reći, od nepokošenih cvjetnih livada do uzaludnih miliona mrtvih vojnika, pokošenih kao strnjište. Taj nas roditelj stalno podsjeća na vrijednost majke, zavičaja, ljubavi i rada, u svakoj je pjesmi voditelj. Jer to je Anto Stanić- otac tri sina-pjesme i vlasnik firme poštenja i suljudskosti. Bez tog odnosa ne bi ni bilo moguće pisati ovu „izravnu poeziju“, da je tako nazovemo, ako joj već treba žanrovsko određenje. U njoj je livada zaista livada, a ne simbol nekog akademskog maniriste. Zato čitatelj osjeti miris cvijeta kao pjesnik- naizgled krajnje prostodušno, ali u autentičnom kontekstu- spomene da mu nedostaje cvijet. Čitatelju je jasno da tu nikad nema ravnodušja akademskog, jalovog „pjesnikovanja“.

Admiral Mahić

EPSKA POEZIJA ANTE STANIĆA, „Štamparija Fojnica“, Fojnica, 2007.godine

E-mail Ispis PDF

Epski izraz u modernom vremenu (Iz recenzije Marine Šimić)

Znajući da slična knjiga nije objavljena desetljećima jer se epska poezija smatra tradicionalnom i prevaziđenom,a da su narodne epske pjesme tematski vezane za daleku prošlost – naročito doba Osmanlijskog Carstva – gotovo je nemoguće vrjednovati epsku poeziju A. Stanića u smislu usporedbe sa sličnim poetskim radovima. Sam čin pisanja i objavljivanja svakako je sam po sebi vrijedan poštovanja, osobito kad se ima na umu da je pjesničkom stvaranju prethodilo opsežno istraživanje i odabir činjenica vezanih za povijest Kreševa kao i biografskih podataka o ličnostima, opjevanih u ciklusu Povijest i legende. Što se tiče stiha i metrike, mora se reći da sve pjesme nisu jednako dosljedno provodile strukturu epskog deseterca. Poneki stih ima veći ili manji broj slogova od deset ili se stanka između četvrtog i petog sloga što je osnovna značajka epskog deseterca, ali se mora imati na umu da je veliki broj podataka (imena povijesnih ličnosti, veliki broj različitih naziva i sl.) bilo vrlo teško uklopiti u besprijekorni deseterac.

Marina Šimić

Stranica 1 od 3

• «